Wat is ondernemen nu eigenlijk precies?

Bij ondernemerschap wordt er al snel aan het hebben en runnen van een eigen bedrijf gedacht. Ondernemerschap komt ook voor binnen een organisatie. Dit heet intern ondernemerschap. Ondernemerschap betekent het zien van kansen en benutten van die kansen waardoor er waarde wordt gecreëerd voor de omgeving en jezelf. De omgeving kunnen klanten zijn, maar ook de mensen die in het bedrijf betrokken zijn. En waarde betekent meer dan geld. Het kan ook voldoening betekenen of dingen doen die leuk zijn.

Kan iedereen ondernemer worden?

Het ondernemerschap is mooi, maar het is niet iets wat iedereen zomaar kan doen. Het is niet voor niets dat er diverse opleidingen zijn die je opleiden tot ondernemer of dat veel ondernemers eerst jarenlang voor een baas hebben gewerkt, voordat ze besloten zelf te gaan ondernemen. Een ondernemer wordt beschreven als iemand die steeds weer kansen ziet en deze ook kan benutten. Dat kan iemand zijn met een eigen bedrijf, maar ook iemand die bij een bedrijf werkt. Maar ook iemand die geen bedrijf of baan heeft, kan heel ondernemend zijn. Ondernemend zijn is dus niet hetzelfde als het hebben van een eigen bedrijf. Er zijn ongeveer 1 miljoen ondernemers in Nederland, maar die zijn niet automatisch ook allemaal ondernemend. Het omgekeerde geldt ook: een ondernemend iemand heeft niet of start niet altijd een eigen bedrijf.

Bij ondernemerschap gaat het dus om drie onderdelen: kansen zien, kansen benutten en waarde creëren. De eerste twee onderdelen gaan over de ondernemende houding: het zien van kansen en die ook weten te benutten. Die houding kan je altijd en overal toepassen, op je werk, op school en in je vrije tijd. Het onderdeel, waarde creëren, gaat over wat het benutten van die kans oplevert voor jou en voor jouw omgeving. Waarde is veel meer dan geld of inkomen alleen. Ondernemerschap gaat dus niet om geld, maar over de waarde die je voor de ander toevoegt.

Meer informatie

Op zoek naar meer zakelijke blogs? Neem eens een kijkje op www.aquaster.nl. Hier vindt u zakelijke blogs over het binden van klanten, investeren in de groei en duurzaamheid van een bedrijf en nog veel meer.